Σελίδες

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Τα άρθρα της - τις με εικόνες και στιχάκια

Από την Α'  δημοτικού ξέρουμε ότι το της στον ενικό θέλει ήτα ενώ στον πληθυντικό είναι τις με γιώτα  αλλά αυτό δε σημαίνει ότι το θυμόμαστε και ότι το εφαρμόζουμε... Μαθαίνοντας τα άρθρα (στη Β΄ τάξη του Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας Ηρακλείου) μας ήρθε η ιδέα να φτιάξουμε δύο ποιηματάκια για να ξεχωρίσουμε τα άρθρα "της" και "τις". Η ενασχόληση με τους κανόνες μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες δίνει στα παιδιά περισσότερες "αφορμές" για να απομνημονεύσουν κάτι που γι' αυτά δεν έχει κάποια λογική βάση. Εμείς, στη συγκεκριμένη περίπτωση αξιοποιήσαμε τη συλλογή παραδειγμάτων, τη ζωγραφική και τη δημιουργική γραφή καθώς και τον καταιγισμό ιδεών με στόχο την εκμάθηση των παραπάνω άρθρων. Σας παρουσιάζουμε τις δημιουργίες μας και σας προτείνουμε να το δοκιμάσετε κι εσείς. Αν δε θέλετε να φτιάξετε κάτι δικό σας τότε σας παραχωρούμε τα δικά μας ποιηματάκια!

Για το άρθρο του ενικού διαλέξαμε μια κοτούλα που τρώει με μεγάλη όρεξη τα ήτα και φτιάξαμε το παρακάτω τετράστιχο με την αντίστοιχη εικόνα!
Για το άρθρο του πληθυντικού ψάξαμε και βρήκαμε θηλυκές λέξεις που κρύβουν στις εικόνες τους ένα γιώτα (ομπρέλα, μαγκούρα κ.α.), με αυτές τις λέξεις φτιάξαμε το παρακάτω τετράστιχο και όπως βλέπετε, η εικόνα που το συνοδεύει μας βοηθάει να το απομνημονεύσουμε:






Στη συνέχεια ενώσαμε τα ποιήματά μας και τα είπαμε όλοι μαζί ρυθμικά με το ντέφι μας. Μετά αναζητήσαμε ένα τραγούδι με μια μελωδία που θα του ταίριαζε. Αρχικά είδαμε ότι ταιριάξει το "Φεγγαράκι μου λαμπρό" αλλά ήταν κάπως υποτονικό. Τελικά, διαλέξαμε το αγαπημένο μας τραγούδι "Οι ρυθμοί κι οι αριθμοί" από το CD «Χάχανα και Λάχανα – Η προπαίδεια σε τραγούδια» ταιριάζει τέλεια και είναι και πολύ διασκεδαστικό! Δεν υπάρχει στο Youtube, αλλά όσοι το γνωρίζουν ήδη σαν μελωδία μπορούν να το τραγουδήσουν με τους  στίχους που υπάρχουν παρακάτω. Όσοι δεν το ξέρουν μπορούν να αναζητήσουν άλλη μελωδία ή να αρκεστούν στο "Φεγγαράκι μου λαμπρό". Βέβαια, μπορείτε να φτιάξετε κι εσείς στην τάξη τα δικά σας στιχάκια, είναι σίγουρα διασκεδαστικό και βοηθάει τα παιδιά να απομνημονεύσουν την ορθογραφία!
Τι περιμένετε; τραγουδήστε το!


Αυθεντικοί στίχοι:

Ζουμ τριαλαρίλαϊ-λό... Ζουμ τριαλαρίλαϊ-λό... Ζουμ τριαλαρίλα - Ζουμ τριαλαρίλα - Ζουμ τριαλαρίλαϊ-λό
Οι ρυθμοί κι οι αριθμοί, παίρνουν φόρα κι αφορμή
κάνουν αριθμητική, μουσικοαριθμητική.
Οι ρυθμοί κι οι αριθμοί, παίρνουν φόρα κι αφορμή
κάνουν αριθμητική, μουσικοαριθμητική.

Η δική μας εκδοχή:

Ζουμ τριαλαΗΤΑ-της... Ζουμ τριαλαΓΙΩΤΑ-τις... Ζουμ τριαλαΗΤΑ-Ζουμ τριαλαΓΙΩΤΑ- Ζουμ τριαλαΗΤΑ-της
Της κοτούλας της μικρής ΗΤΑ βάλ' της να χαρείς
άφου ειν' στον ενικό κι όλο κάνει κο-κο-κο.
Στις ομπρέλες τις πολλές, στις μαγκούρες τις κοντές
και στις καμηλοπαρδάλεις ΓΙΩΤΑ μην ξεχνάς να βάλεις!



2 σχόλια: